Es tracta d’un projecte educatiu coordinat per l’Institut Municipal d’Ocupació, que es desenvolupa dins el programa, ‘Lleida Talent Emprenedor’ impulsat conjuntament per GLOBALLEIDA, àrea d’Emprenedoria i Empresa del Patronat de Promoció Econòmica i l’Ajuntament de Lleida amb la col·laboració del departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya
Un total de 60 joves de cinc centres formatius de Lleida, Mollerussa i Tàrrega han participar aquest divendres en el Mercadet dels Joves Empresaris de Ponent, a la plaça de la Catedral, amb l’objectiu de comercialitzar els productes produïts per les cooperatives creades durant aquest curs escolar, resultat del treball pràctic en la creació d’una empresa.
El Mercadet està coordinat per l’IMO (Institut Municipal Salvador Seguí), finançat per GLOBALLEIDA, l’Àrea d’Emprenedoria i Empresa del Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida i correspon a l’activitat final del projecte JEP (Joves empresaris de Ponent) inclòs en el programa ‘Lleida Talent Emprenedor’.
El projecte Joves Empresaris de Ponent(JEP) és una activitat d’emprenedoria adreçada a l’alumnat d’ESO, PQPI, PTT i cicles de grau mitjà amb la finalitat de desenvolupar l’actitud emprenedora.
Els centres educatius s’han implicat i han treballat la emprenedoria a les aules formant a aquests joves per aprendre com tirar endavant un projecte empresarial. A través del projecte JEP, Joves Emprenedors de Ponent, l’alumnat adquireix una primera experiència amb el món de l’emprenedoria d’una forma molt pràctica. En aquesta edició, les propostes treballades han estat d’àmbits variats, com la jardineria productes agrícoles ecològics, del sector alimentari, material escolar o productes artesans.
El programa JEP proposa, a l’alumnat, crear i gestionar la seva pròpia cooperativa, aporten un capital, creen uns estatuts, organigrama i trien un sector al que volen destinar la seva activitat comercial. En aquesta edició, les propostes treballades han estat d’àmbits variats, com la jardineria productes agrícoles ecològics, del sector alimentari, material escolar o productes artesans. Cada cooperativa estableix relacions comercials amb altres empreses d’aquest projecte, què com a resultat, té l’objectiu de vendre els productes en aquest Mercadet.
Se’n diuen relacions comercials perquè el que fan aquests joves, és buscar un o varis proveïdors que els subministrin els productes que hauran de vendre al mercadet. Després, calculen el benefici obtingut i una part es destina a finalitats socials, tal com marquen els principis cooperatius.
Durant el curs fan una sèrie d’activitats (totes controlades i entregades en una plataforma (moodle) per aconseguir que totes les empreses estiguin al dia en quan a la seva constitució, relacions comercials i catàleg de productes amb l’objectiu que arribin al mercat amb tota la feina feta.
L’alumnat, a través d’aquesta experiència pràctica, té l’oportunitat de desplegar competències socials en un context real, competències com: la iniciativa, la presa de decisions, la creativitat, el treball en equip, l’atenció al client, l’organització, l’autonomia, etc.
El vicepresident del Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida, Carles Gibert; el tinent d’alcalde de Promoció Econòmica i Emprenedoria, Paco Cerdà; David Melé, regidor d’Ocupació, Responsabilitat Social i Horta; Sandra Castro, regidora d’Educació, Cooperació, Drets Civils i Feminismes i Maite Codina, directora adjunta dels Serveis Territorials d’Educació a Lleida, han visitat les paradetes del Mercadet en el què han venut els productes produïts a les sis cooperatives creades pels alumnes dels 5 centres educatius que participen en aquesta edició.