Amb una dotació pressupostaria de més de 2,3M€, Biomarketscrearà un entorn “d’innovació” de bioproductes propis del Solsonès, com bolets, tòfones, restes vegetals de diferents orígens, subproductes i residus de la fracció orgànica de l’abocador comarcal i plantes aromàtiques i medicinals
La previsió és crear entre 15 i 20 llocs de treball i, a través d’Operacions BioLab PIRINEU i l’Observatori dels Recursos Endògens, traslladar a la resta de comarques de muntanya la valorització dels actius naturals disponibles i infrautilitzats en el territori
El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn; la presidenta del Consell Comarcal del Solsonès, Sara Alarcón, i el director del Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya, Antoni Trasobares, han presentat aquest dimarts en roda de premsa, el Projecte d’Especialització Competitiva Territorial Biomarkets, que té com a objectiu impulsar la transformació econòmica de les comarques del Pirineu en base a la potenciació de la bioeconomia de base agroforestal com a sector emergent, capaç de contribuir a la visió de futur compartida del territori.
La presentació també ha comptat amb la participació del vicepresident del Patronat de Promoció Econòmica, Carles Gibert, i l’assistència del director del Patronat, Ramon Boixadera i tècnics del projecte.
Joan Talarn ha destacat que “en essència, es tracta de desenvolupar un Nou Model en Xarxa col·laboratiu de bioproductes i crear un entorn “d’innovació” per a l’experimentació de nous itineraris en cadenes de valor de bioproductes propis del Solsonès, com bolets, tòfones, restes vegetals de diferents orígens, subproductes i residus de la fracció orgànica de l’abocador comarcal i plantes aromàtiques i medicinals”, i que “en total, són poc més de 2 milions d’euros i la creació d’entre 15 i 20 llocs de treball”.
Sara Alarcón, de la seva banda, ha dit que “és una qüestió feta i pensada, precisament, pel desenvolupament i perquè les persones puguin viure i treballar una mica més bé. Però també –afegeix-per extrapolar-ho, i neix del diàleg, de la comunicació entre les persones que va posar l’accent en els recursos endògens de la comarca del Solsonès. Aquell que són intrínsecs, que ja tenim i que hem de posar en valor, són la nostra marca, la que ens fa diferents d’altres països”.
Antoni Trasobares ha explicat que des del Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya “treballem, no només la part tècnica, que és molt important, és a dir, fer les transformacions tecnològiques per acabar tenint un producte de més valor afegit que sigui atractiu al mercat, sinó també en el marc regulador”. En aquest sentit, afegeix que cal “ubicar quins camins i quins actors del mercat poden fer la seva cadena de valor competitiva i, finalment, treballar a nivell professionalitzat, o sigui, de màrqueting de branding i crear, amb aquesta identitat, no només un producte local, no només del Solsonès, sinó del Prepirineu i de tot el territori de Lleida”.
Finalment, Carles Gibert, ha dit que “si som capaços de valoritzar aquests recursos, serem capaços de produir, amb aquesta transformació econòmica, aliments, béns, serveis i energia, i em refereixo especialment a bioproductes, bioenergia, biomaterials, carburants i, sobretot, energies renovables”
El projecte està coordinat pel Consell Comarcal del Solsonès i la participació com a socis de la Diputació de Lleida, el Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida i el Centre de Ciència i Tecnologia Forestals de Catalunya (CTFC) i compta amb una dotació pressupostaria de 2.317.545,69 €. Així, es volen crear les condicions necessàries en el territori per a desenvolupar noves cadenes de valor en l’àmbit de la producció de bio-productes de muntanya a partir de la valorització dels actius naturals disponibles i infrautilitzats en el territori.
Les principals línies de treball del projecte són la quantificació i la qualificació del capital natural disponible, la creació d’espais per a la innovació oberta i col·laborativa i el desenvolupament empresarial de nous models de negoci al voltant d’aquestes noves cadenes de valor, la transferència tecnològica i del coneixement al sector productiu i emprenedor, i l’habilitació d’espais per a la validació tecnològica.
Informació del projecte PECT BioMarkets
Els Projectes d’especialització i competitivitat territorial (PECT) són projectes col·laboratius liderats per entitats públiques locals que afavoreixen la innovació com a motor de transformació econòmica del territori.
El PECT BioMarkets compta amb tres socis i la coordinació del Consell Comarcal del Solsonès i vol d’impulsar el procés de transició cap a un model basat en la bioeconomia, a partir dels recursos naturals endògens de la comarca com a vector de cohesió social i generador de noves economies productives de valor afegit.
Aquest projecte està vinculat a cinc operacions que disposen d’una dotació pressupostaria de 2.317.545,69 €:
1. Coordinació del projecte pel Consell Comarcal del Solsonès, amb un pressupost de 213.522,28 €.
2. CTFC, soci de l’operació IN-BIOXARXA: Model col.laboratiu en Xarxa de Bioproductes de Muntanya (tòfona, bolets, mel, fruits del bosc, plantes aromàtiques…), amb un pressupost de 245.327,49 €.
3. CTFC, soci de l’operació Lab-CT&BioMarket_MeetingPoint: Centre de Transformació (Espai d’Experimentació/Planta pilot) i Espai d’Innovació dels mercats vinculats a les cadenes de valor (actuals i noves) dels bioproductes de muntanya, amb un pressupost de 1.389.612,18 €.
4. Diputació de Lleida, soci en l’operació Biolab.Pirineu: Creació i consolidació d’una estructura territorial d’innovació oberta i col·laborativa orientada a la transformació del model econòmic de les comarques de muntanya, amb un pressupost de 236.315 €.
5. El Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida actua com a soci en l’operació ORE Pirineu: Observatori de Recursos Endògens de les comarques de muntanya disponibles per al desenvolupament de la bioeconomia circular sostenible, amb un pressupost de 232.768,74 €.
Joan Talarn: