El Breakfast4Inno posa el focus en com fer més resilient l’ordi davant el canvi climàtic

Verdú anuncia que el format s’estendrà als diferents CITe del territori i destaca que aquest any es completarà la xarxa fins als set centres

El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Òscar Ordeig, inaugura la jornada i destaca la importància d’afrontar els escenaris de futur des de la recerca i la innovació

El vicepresident del Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida, Jordi Verdú, ha participat aquest divendres en la tercera edició dels Breakfast4Inno, les trobades d’innovació organitzades per Agrotecnio i el Parc Agrobiotech de Lleida, amb la col·laboració de la Diputació de Lleida, que reuneixen investigadors, empreses, representants públics i persones interessades per compartir coneixement i experiències d’investigació aplicada. La jornada ha estat inaugurada pel conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Òscar Ordeig, i ha abordat la resiliència de l’ordi al canvi climàtic.

Verdú ha explicat que la Diputació integrarà dins la programació estable dels CITe aquest format per fer-lo itinerant i connectar els principals àmbits de transformació econòmica del territori, la qual cosa permetrà que cada centre especialitzat pugui abordar reptes concrets i generar oportunitats de col·laboració entre empreses, investigadors i agents públics. La jornada d’aquest divendres ha comptat amb la participació del CITe en cadenes de valor agroalimentàries, i s’aniran replicant noves sessions com l’esmorzar del 2 de març a Balaguer sobre energia sostenible amb l’Energy Hub Lag i la trobada del 12 de març a Alcarràs sobre bioeconomia agropecuària amb el Biohub Lab.

El vicepresident ha remarcat que la participació en els Breakfast4Inno és una bona oportunitat i una iniciativa que “ens encaixa molt bé amb el que vam aprovar ahir al ple de la Diputació de Lleida, amb aquest conveni que tenim amb el MITECO per desenvolupar els centres d’innovació transformativa”. En aquest sentit, ha explicat que l’acord garanteix continuïtat i estabilitat al desplegament dels CITe a la demarcació, permet reforçar els equips tècnics i consolidar projectes a llarg termini. Igualment, ha explicat que enguany es completarà la xarxa amb nous centres: Bioeconomia Forestal a Sort, Resiliència Climàtica, Digitalització i Turisme Sostenible, que sumats als tres ja en funcionament conformaran els set CITe repartits per les comarques de Lleida, Pirineu i Aran.

Per la seva banda, el conseller ha destacat la importància de reunir investigadors, empreses i agents públics per compartir coneixement i experiències en recerca aplicada. “El sector agroalimentari és el primer sector de l’economia catalana i tenim el repte de produir més aliments amb menys recursos. Només ho aconseguirem amb més coneixement, més ciència, innovació i tecnologia”, ha assegurat. Ordeig ha afegit que Lleida “s’ha de posicionar com un hub alimentari de referència internacional”.

Igualment, la rectora de la Universitat de Lleida, Maria Àngels Balcells, que també ocupa el càrrec de presidenta d’Agrotecnio, ha destacat el paper dels BreakfastforInno com a eina per reforçar la connexió entre la universitat i el teixit empresarial, afavorint la transferència de coneixement i la innovació.

La sessió ha abordat com l’augment de la freqüència i intensitat d’episodis climàtics extrems, com cops de calor i pluges tardanes, afecten negativament els cultius. Per afrontar aquests reptes, Agrotecnio, la Malteria La Moravia (Grup Damm) i Semillas Batlle i CUPASA han presentat el projecte Resiliència de l’Ordi i de la Malta (ResOrMa). Coordinat per Gustavo A. Slafer, investigador principal del Grup de Recerca de Fisiologia de Cultius d’Agrotecnio i finançat pel Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, el projecte busca desenvolupar estratègies per adaptar l’ordi a les noves condicions climàtiques, garantir el rendiment i la qualitat del gra i fomentar pràctiques sostenibles.

El projecte està liderat per la investigadora Roxana Savin, catedràtica del Departament de Ciència i Enginyeria Forestal i Agrícola de la Universitat de Lleida i membre del grup de Fisiologia de Cultius d’Agrotecnio. Savin ha explicat que els cops de calor, cada vegada més freqüents, poden reduir el pes dels grans de l’ordi malter. Un dels principals riscos associats a aquest cereal és el brotat precollita, quan el gra comença a germinar abans de la recol·lecció, un fenomen que pot comprometre el seu ús per a malteria i comportar pèrdues econòmiques. Aquest procés es produeix quan l’ordi està exposat pluges tardanes.

Els assajos s’han dut a terme amb vuit genotips d’ordi en dos camps experimentals a Bell-lloc d’Urgell i Gimenells, combinant condicions amb i sense cop de calor, i amb i sense aplicació de nitrogen. L’estudi analitza, entre altres paràmetres, el pes i el calibre del gra i la qualitat maltera.

Lleida, 20 de febrer de 2026

Desplaça cap amunt