El G10 demana al Parlament un marc institucional per accelerar la bioeconomia i els biopolígons

L’assessora de la Transformació de la Diputació de Lleida, Teresa Botargues, compareix a la Comissió d’Agricultura acompanyada del vicepresident del Patronat de Promoció Econòmica, Jordi Verdú, per defensar l’Agenda Compartida ‘Lleida, Terra d’Oportunitats’

L’assessora de la Transformació de la Diputació de Lleida, Teresa Botargues, acompanyada del vicepresident del Patronat de Promoció Econòmica, Jordi Verdú, ha comparegut aquest dimarts davant la Comissió d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació del Parlament de Catalunya per traslladar les peticions del Comitè Estratègic de la Transformació, conegut com a G10, per accelerar el desplegament d’aquest model de transformació econòmica.

En concret, el G10 ha demanat que les polítiques agràries, energètiques i industrials del país comparteixin com a denominador comú la gestió sostenible del capital natural renovable; que el Govern de Catalunya acceleri el reconeixement institucional dels biopolígons com a àrees d’activitat econòmica especialitzades en bioeconomia, i que els partits amb representació al Congrés dels Diputats permetin que la iniciativa d’Agenda Compartida Espanyola es desplegui sense obstacles més enllà de Catalunya.

Durant la seva intervenció, Botargues ha situat la bioeconomia com una resposta als principals reptes estructurals que afronten Catalunya, l’Estat i bona part d’Europa: la dependència de recursos naturals no renovables que cal importar, el desequilibri territorial en la concentració dels factors productius i l’impacte climàtic del model actual de producció. En aquest context, ha posat en valor el paper estratègic de les comarques de Lleida, que concentren més del 50% del capital natural renovable de Catalunya, com el sol, l’aigua, el vent, la biomassa, els boscos i els excedents de la producció primària. Igualment, ha explicat que l’aprofitament sostenible d’aquests recursos permet avançar cap a un model productiu basat en la substitució progressiva dels recursos fòssils per recursos biològics renovables, amb criteris de circularitat, sostenibilitat i regeneració.

Així mateix, s’ha remarcat que aquesta visió és la base de l’Agenda Compartida ‘Lleida, Terra d’Oportunitats’, impulsada com un model de planificació estratègica compartida a llarg termini. L’Agenda aplega institucions i actors públics i privats al voltant d’un objectiu comú: generar prosperitat, fixar i atreure població i talent, i promoure un desenvolupament territorialment equilibrat a partir dels recursos renovables del territori.

Durant la compareixença també s’ha recordat que Lleida té en marxa el desenvolupament de tres biopolígons que ja estan atraient bioindústries i biorefineries, i que han de contribuir a impulsar un estàndard d’excel·lència social i territorial en la integració d’aquests processos industrials als territoris rics en recursos naturals renovables.

“Demanem que les polítiques agràries, energètiques i industrials comparteixin com a denominador comú la gestió sostenible del capital natural renovable. Aquest reconeixement no és un tràmit administratiu: és la condició necessària per accelerar inversions industrials interessades en implantar-se en biopolígons. Lleida té el capital natural, la visió estratègica i els projectes en marxa. Ara necessitem el marc institucional per accelerar”, ha defensat Botargues davant la Comissió.

La intervenció ha posat l’accent en la necessitat que aquesta transformació no quedi condicionada per les lògiques del cicle electoral. El G10 defensa que els reptes i les oportunitats vinculats a la bioeconomia exigeixen una mirada de llarg termini i un compromís institucional que permeti convertir el potencial de Lleida en projectes concrets, inversions industrials, ocupació qualificada i reequilibri territorial al conjunt de Catalunya.

Barcelona, 5 de maig de 2026

Desplaça cap amunt