Innovació i dinamització econòmica, els grans eixos del congrés
El Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida ha participat aquest dijous en el 31è Congrés de Fires de Catalunya celebrat a Calella. El personal tècnic del Patronat ha donat a conèixer durant el certamen les 197 activitats firals que se celebren aquest 2024 en 115 municipis de Lleida, l’Alt Pirineu i l’Aran. Una xifra que supera en 14 els esdeveniments firals celebrats l’any 2023. En aquest sentit, el Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida gestiona la Guia de Fires. Una eina que recull i ajuda a fer difusió de totes aquestes accions que es duen a terme arreu de la demarcació.
Al Congrés de Fires de Catalunya també hi han assistit representants de destacades entitats firals del territori com Fira Lleida, Fira Mollerussa i Fira Agramunt. Ho han fet acompanyats pel regidor de Fires de Calella, Josep Grima, i la presidenta de la Federació de Fires de Catalunya (FEFIC), Coralí Cunyat.
Durant el congrés, s’han abordat temes clau com la innovació en les fires locals i la promoció econòmica del territori. En particular, s’ha destacat la transformació de la Fira del Torró i la Xocolata a la Pedra d’Agramunt com un exemple paradigmàtic d’innovació i èxit.
Cas d’èxit: La Fira del Torró i la Xocolata a la Pedra d’Agramunt
A la tarda, s’ha celebrat una taula rodona d’experiències en la qual ha participat la regidora de Fira d’Agramunt Tamara Lombardo per donar a conèixer tots els detalls de la Fira del Torró i la Xocolata a la Pedra d’Agramunt. Des dels seus inicis com un mercat petit fins a convertir-se en una fira de referència agroalimentària amb 25.000 visitants anuals, aquesta fira ha esdevingut un model d’innovació.
La transformació va començar el 2009 amb la creació de l’Aula del Gust, un espai on reconeguts pastissers realitzen demostracions en directe. El 2012 es van inaugurar les Aules del Tast, que van permetre als visitants degustar productes locals. La innovació ha continuat el 2022 amb l’Aula de la Xocolata i el Vi. Es tracta d’una zona centrada en el maridatge de xocolates d’Agramunt amb vins de la DO Costers del Segre, resultat d’una col·laboració amb la denominació d’origen.
L’Espai Foodgonetes, punt fort del certamen
Un altre punt fort de la Fira del Torró i la Xocolata a la Pedra d’Agramunt és l’espai de Foodgonetes, actiu des de fa nou anys. Aquest espai combina una oferta gastronòmica variada amb música en directe i formacions musicals emergents. D’aquesta manera, crea un entorn de descans i gaudi per a les persones visitants. Aquesta fusió d’elements gastronòmics i musicals ha contribuït a fer de la fira un esdeveniment més atractiu i referent al territori i al calendari firal de les Terres de Lleida i de Catalunya en general.
D’aquesta manera, el 31è Congrés de Fires de Catalunya ha reafirmat la importància de la innovació per dinamitzar l’economia local. També de posicionar les fires com a motors de desenvolupament territorial. El Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida continua treballant en aquesta línia per fomentar el creixement i la sostenibilitat de les fires i mercats del territori.