El director del Patronat de Promoció Econòmica, Ramon Boixadera, l’Alba Penella del Celler Matallonga, l’Ivan Caelles d’Oleadrinks, i la productora Montse Sòria, del Raig d’Arbeca, analitzen l’impacte de la 28a edició en el programa Economix d’Onda Cero
El programa Economix d’Onda Cero, amb el suport del Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida, ha dedicat aquesta setmana un espai a fer balanç de la 28a edició de la Fira de l’Oli Verge Extra Catalunya, celebrada del 17 al 19 de gener a les Borges Blanques. L’esdeveniment ha tornat a ser un referent del sector oleícola, que combina tradició, innovació i promoció del patrimoni gastronòmic del territori.
El director del Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida, Ramon Boixadera, ha destacat l’impacte d’una fira que, un any més, obre el calendari firal del territori i reafirma el seu paper com a motor de dinamització econòmica. “La Fira de l’Oli és molt més que un punt de trobada per a productors i consumidors; és un espai d’oportunitats per potenciar la internacionalització i el reconeixement dels nostres productes”, ha explicat Boixadera. Enguany, l’esdeveniment també ha servit per presentar la Guia de Fires 2025, que recull més de 200 certàmens programats al territori, i per iniciar els actes del 50è aniversari de la Denominació d’Origen Protegida (DOP) Les Garrigues, la primera DO d’oli reconeguda a l’Estat espanyol.
Un dels punts àlgids de la fira ha estat la confirmació que l’oli de la DOP Les Garrigues serà l’oli oficial del Galicia Fórum Gastronómico, una fita clau per a la projecció internacional del producte que se celebrarà a A Coruña al mes de març. A més, l’estand “Aliments del Territori” referma el seu paper com a aparador de la qualitat i singularitat dels productes gastronòmics locals, amb activitats com tallers infantils, maridatges i degustacions que han atret visitants i professionals del sector. En total, més de 700 persones han passat per l’estand durant el cap de setmana.
Veus del territori: productors i innovadors
El programa també ha comptat amb les intervencions d’alguns dels protagonistes de la fira. Alba Penella, del Celler Matallonga de Fulleda, ha destacat la importància de mantenir vinyes ecològiques com a exemple de resistència davant les adversitats climàtiques. “El nostre vi no només representa el paisatge que ens envolta, sinó també l’esforç i la passió de la nostra família per preservar la tradició vitivinícola”, ha explicat Penella.
Ivan Caelles, d’Olea Drinks, ha aportat una visió innovadora amb la seva línia de licors basats en oli d’oliva. “És el primer any que participem a la Fira amb un estand propi, i ha estat una experiència molt enriquidora per donar visibilitat al nostre projecte i connectar amb nous clients i col·laboradors”, ha comentat Caelles, qui també ha celebrat el premi rebut al millor oli de fruitat madur.
Per la seva banda, Montse Sòria, d’El Raig d’Arbeca, ha destacat la qualitat del seu oli i la seva vinculació amb la gastronomia local. “El nostre oli ha estat un element clau en maridatges amb productes típics com el pa de ronyó, que ens permeten posar en valor la nostra tradició i captar l’atenció dels visitants”, ha afirmat Sòria, qui també ha rebut reconeixements pel seu oli.
Patrimoni, innovació i futur
La Fira de l’Oli és molt més que un esdeveniment firal: és una mostra de com el territori pot combinar tradició i innovació per dinamitzar l’economia local, preservar el patrimoni cultural i projectar-se al món. Iniciatives com l’exposició “Una Terra d’Oli”, cedida per part de la Diputació de Lleida a l’Ajuntament de les Borges Blanques, subratllen la capitalitat de l’oli de les Garrigues i reforcen el patrimoni cultural de la comarca.
Les fires, com aquesta, són un reflex de la riquesa econòmica i cultural del territori, i el compromís del Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida queda palès amb accions com la publicació de la Guia de Fires o la promoció de marques com “Aliments del Territori”. Tal com va afirmar el president Joan Talarn durant l’acte: “L’oli no és només un aliment, sinó també un reflex del nostre paisatge, la nostra cultura i la nostra manera de ser”.
Amb més de 6.200 m² d’espais expositius i una programació rica en activitats, la Fira de l’Oli continua essent un referent indispensable per al sector oleícola, la gastronomia i el comerç de proximitat, que projecta el gust de Lleida al món.