Les fires agroalimentàries reforcen l’oferta turística de Lleida i atreuen gairebé 700.000 visitants cada any a la demarcació

Segons un estudi de la Càtedra de Turisme d’Interior i Muntanya de la UdL, que compta amb la col·laboració del Patronat de Turisme de la Diputació, i que xifra la despesa mitjana per assistent en 96,4 euros

El vicepresident del Patronat de Turisme de la Diputació, Juan Antonio Serrano; el vicepresident del Patronat de Promoció Econòmica, Jordi Verdú, i el professor de la Universitat de Lleida (UdL) Jaume Macià han presentat aquest dilluns un estudi sobre les fires agroalimentàries del Pirineu i les Terres de Lleida, que ha elaborat la Càtedra de Turisme d’Interior i Muntanya de la UdL en col·laboració amb el Patronat de Turisme. A l’acte han assistit també la presidenta de la comissió de Turisme de la Diputació, Rosa Pujol; el director del Patronat de Turisme, Juli Alegre; el director de la Càtedra de Turisme d’Interior i Muntanya, Eduard Cristóbal, i el sotsdirector de la Càtedra, Daniel Paül.

L’estudi assenyala que les fires agroalimentàries s’estan transformant en experiències turístiques, un canvi que ha augmentat la seva rellevància com a pols d’atracció de visitants interessats en experiències autèntiques i enriquidores com per exemple degustacions de productes de proximitat o visites per conèixer els productors. L’estudi se centra en les 83 fires agroalimentàries que se celebren anualment a la demarcació de Lleida i posa de manifest que l’any passat van atreure 697.200 visitants. En aquest sentit, les que van concentrar un major volum de públic van ser la Fira de Sant Josep de Mollerussa (138.000 assistents), la Fira de Sant Miquel de Lleida ciutat (130.000) i la Fira de Sant Ermengol de la Seu d’Urgell (70.000). Així mateix, l’estudi subratlla que la despesa mitjana global per visitant a les fires agroalimentàries va ser de 96,4 euros, dels quals 44,2 corresponen a despeses realitzades a la fira i principalment a la compra de productes.

Serrano ha explicat que les fires agroalimentàries “són un pol d’atracció per als visitants que busquen experiències autèntiques i enriquidores” i ha subratllat que aquests esdeveniments “donen l’oportunitat de conèixer de prop els productors, participar en activitats relacionades amb l’alimentació, descobrir productes autòctons i gaudir de la cultura local”. En aquest sentit, Serrano ha assenyalat que “cal posar en valor el patrimoni gastronòmic en un moment en el qual Catalunya està a punt de començar, el 2025, la celebració de la Regió Mundial de la Gastronomia”.

Així mateix, Verdú ha destacat que les 83 fires agroalimentàries són només una part de totes les que se celebren a la demarcació al llarg de l’any entre tots els sectors. En concret, Verdú ha recordat que enguany se n’han organitzat un total de 197, la qual cosa suposa un augment de l’oferta, “amb 14 noves fires respecte a l’any passat”. Així mateix, ha subratllat la importància del “treball conjunt i compartit des del Patronat de Turisme i des del Patronat de Promoció Econòmica” per buscar “totes les oportunitats pel desenvolupament de les empreses”.

Per la seva part, Macià ha explicat que la diversitat de productes locals que es promocionen a les fires “no només promou els productes locals, sinó que també impulsa el turisme cultural i rural”. També ha assegurat que aquests certàmens “reforcen la imatge de la demarcació com una destinació destacada en gastronomia i cultura”. En la mateixa línia, ha destacat que les fires atreuen a un públic d’una gran diversitat d’edat i que és molt fidel als certàmens, perquè un 49,5% dels assistents visita cada any el mateix esdeveniment.

Lleida, 23 de setembre de 2024

Desplaça cap amunt