Camins Tradicionals del Pirineu
Contacte: caminspirineus@diputaciolleida.cat
Objectiu
Posicionar Lleida com a una destinació sostenible líder en turisme d’interior i de muntanya:
-Crear en el Pirineu de Lleida una xarxa de camins connectada a nivell intercomarcal i que enllaci també amb les xarxes dels territoris veïns.
-Recuperar els camins tradicionals i potenciar els valors del paisatge.
-Potenciar la creació de propostes associades al senderisme que generin activitat econòmica en àrees rurals i de muntanya
-Potenciar el senderisme i els hàbits de vida saludable
Aquest objectiu està basat en 4 eixos:
Excelència: Treballant de la mà del sector identificant què s’entén per excel·lència al territori de Lleida en termes de demanda, oferta i servei.
Responsabilitat: La governança esdevé un terme clau en el moment canviant en el que ens trobem, juntament la comunicació i difusió de l’operació, que serveixi de conscienciació i sensibilització del
Ecologia: El turisme ecològic o ecoturisme és un estil de turisme alternatiu diferent del turisme tradicional, que es centra en activitats turístiques on destaca l’enfocament a la sostenibilitat, la preservació, l’apreciació del medi (tant natural com cultural) que acull i que sensibilitza als viatjants.
Innovació: Finalment, la innovació l’hem de considerar sempre com un eix existent en qualsevol Pla Estratègic, amb la finalitat de garantir que estem en línia amb el que passa als mercats, amb els canvis en la demanda, amb el sector en sí mateix. resident, el sector turístic, altres sectors i el viatger.
Objectius específics
-Establir una xarxa de camins per a la pràctica del senderisme a partirde les propostes d’itineraris existents a les set comarques pirinenques, amb especial èmfasi en la recuperació dels camins tradicionals
-Connectar a través de camins per a vianants el Pirineu de Lleida amb les propostes de senderisme dels territoris veïns: França, Aragó, la Plana de Lleida, la xarxa de mobilitat de la Diputació de Barcelona i la xarxa de senders Itinnerània de les comarques de Girona.
-Recuperar el patrimoni arquitectònic i històric present al llarg dels camins tradicionals, com ara les construccions de pedra seca i altres elements de l’arquitectura popular
-Racionalitzar la senyalització de les propostes de senderisme
-Vincular, coordinar i sumar els esforços que fan separadament les diferents administracions per al foment del senderisme i la promoció d’itineraris.
Pressupost
2.087.482,05€ (amb iva)
El 50% de l’objecte d’aquest projecte està cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea, en el marc del Programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020. Objectiu d’inversió en creixement i ocupació.
Finançament
FEDER 875.125,50€
Diputació de Lleida 690.486,03€
Consells Comarcals i Municipis implicats 521.870,52€
Municipis relacionats de manera directa o indirecta amb l’operació
Alt Urgell
Alàs i Cerc
Oliana
el Pont de Bar
Peramola
Bassella
Arsèguel
Ribera d’Urgellet
la Seu d’Urgell
les Valls de Valira
les Valls d’Aguilar
Josa i Tuixén
la Vansa i Fòrnols
Montferrer i Castellbò
Alta Ribagorça
El Pont de Suert
la Vall de Boí
Vilaller Alta
Cerdanya
Llívia
Guils de Cerdanya
Isòvol a
Prats i Sansor
Prullans
Meranges
Puigcerdà
Alp
Bellver de Cerdanya
Bolvir
Montellà i Martinet
Lles de Cerdanya
Ger
La Noguera
La Baronia de Rialb
Artesa de Segre
Vilanova de Meià
Pallars Jussà
Conca de Dalt
la Pobla de Segur
Sant Esteve de la Sarga
Salàs de Pallars
Talarn
Tremp
Gavet de la Conca
Castell de Mur
Isona i Conca Dellà
Llimiana
Pallars Sobirà
Alt Àneu
Alins
Rialp
Baix Pallars
Sort
Soriguera
Tírvia
Espot
Esterri d’Àneu
Farrera
la Guingueta d’Àneu
Llavorsí
Solsonès
Navàs
Odèn
Olius
la Coma i la Pedra
Pinell de Solsonès
Pinós
Sant Llorenç de Morunys
Riner
Castellar de la Ribera
Solsona
Clariana de Cardener
Lladurs
Guixers
la Molsosa
Val d’Aran
Naut Aran
Arres
Bausen
Es Bòrdes
Bossóst
Canejan
Vielha e Mijaran
Vilamòs
Les
Resultats esperats
Informació detallada del projecte
L’operació es desenvolupa en el territori format per les comarques de l’Alt Urgell, Alta Ribagorça, Cerdanya, Pallars Jussà, Pallars Sobirà, Solsonès, La Noguera i el Conselh Generau d’Aran.
Ens trobem, doncs, davant d’una operació que ocupa una superfície total de 8.310,25 km2.
“Camins tradicionals dels Pirineus” neix amb l’objectiu de crear una xarxa de camins tradicionals vertebradora de més de 800kms, que connecti les comarques de l’Alt Urgell, Cerdanya, Pallars Sobirà, Pallars Jussà, Alta Ribagorça, la Noguera i els Solsonès juntament amb la Vall d’Aran.
Aquesta xarxa ha de connectar els nuclis de població i posar en valor els recursos naturals i patrimonials del territori.
En un segon terme, es durà a terme la realització d’obres de restauració/adequació i/o valorització d’infraestructures relacionades amb els vials principals.
I, juntament amb les anteriors, el projecte realitzarà l’acció corresponent a les actuacions de posada en valor de la xarxa , creació de producte turístic, promoció i posar tots aquests productes al servei dels agents econòmics locals.
Totes elles, en el marc de les actuació de gestió de l’operació.
L’ESTRATÈGIA GLOBAL I TERRITORIAL ON S’EMMARCA L’OPERACIÓ “CAMINS TRADICIONALS DELS PIRINEUS”
ESTRATÈGIA GLOBAL
1.L’estratègia RIS3Cat i la seva adaptació a Lleida, “Pla estratègic per a l’adaptació de l’estratègia RIS3CAT a la demarcació de Lleida”, concretament pel que fa a les línies estratègiques i accions del sector turístic de la nostra província.
L’impuls d’enfocaments integrats de desenvolupament territorial que permetin la inclusió activa dels actors del territori en l’elaboració i l’aplicació d’estratègies de dinamització econòmica originals i innovadores és l’objectiu de la Comissió Europea dins el marc de l’Estratègia Europa 2020 juntament amb la política de cohesió per al període 2014-2020.
El febrer de 2014, el Govern de Catalunya va aprovar l’estratègia de recerca i innovació per a l’especialització intel·ligent de Catalunya, RIS3Cat.
La RIS3Cat neix amb la idea de dirigir Catalunya cap a un país de base industrial, amb una economia oberta, competitiva i sostenible, que combina talent, creativitat, un teixit empresarial diversificat i un sistema propi de recerca d’excel·lència , en el marc d’una societat dinàmica, emprenedora i inclusiva, on hi conviuen multinacionals i empreses locals, sectors consolidats i amb lideratge internacional i sectors tecnològics emergents.
Amb la idea de posicionar la província de Lleida en un alt nivell competitiu dins d’aquesta Catalunya de futur, el desembre de 2015 la Diputació de Lleida elabora el Pla Estratègic per l’adaptació de l’estratègia RIS3Cat a Lleida, on un dels seus principals objectius es fonamenta en:
“Identificar els àmbits sectorials amb massa critica i els agents de la quàdruple hèlix amb capacitat de presentar propostes que compleixin els requeriments de l’estratègia RIS3Cat”
El Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida, va realitzar durant el 2014, una anàlisi exhaustiva del teixit empresarial del territori, el resultat d’aquesta anàlisi va ser la identificació de cinc àmbits que compleixen els requisits d’avantatges competitius, massa critica, lideratge col·laboratiu, pertinença als àmbits sectorials líders i alineació amb els objectius temàtics OT1, OT2, OT3,OT4 i OT6 del Reglament (UE) 1303/2013.
Un d’aquests àmbits identificats fou el turisme. I dins d’aquest àmbit es van establir 15 línies estratègiques; destacant les següents com a línies amb uns objectius estratègics perfectament alineats amb l’operació “Camins tradicionals dels Pirineus”:
*Millora de l’accessibilitat i de la senyalització del recursos turístics
*Millora de la comercialització i el marketing turístic
*Promoció dels Parcs Naturals per al desenvolupament turístic
*Autenticitat. Promoure allò que és propi i genuí dels territori.
Lleida és un referent a Catalunya del turisme d’interior i de muntanya. La diversitat i la qualitat dels seus recursos li permeten ser competitiva en turisme de neu, rural, patrimonial i cultural, turisme actiu i d’aventura, turisme ecològic i senderisme.
“Camins tradicionals dels Pirineus”:, seguint la línia de l’estratègia Ris3lleida, focalitza els seus objectius en el turisme de natura i el senderisme , aquest esdevé una pràctica social i esportiva en constant creixement al món occidental, cada cop més arrelada entre tot tipus de col·lectius; ja siguin urbans preocupats pel sedentarisme i l’estrès, ambientalistes interessats en descobrir i preservar els valors de la muntanya, esportistes que busquen escenaris genuïns, famílies…
El turisme del senderisme també té un gran interès per la població local ja que incorpora les activitats que es duen a terme en el camins ( caminar, córrer, pedalar, cavalcar…) als seus hàbits socials i de salut, i cada cop d’una forma més visible, als seus desplaçaments quotidians.
ESTRATÈGIES TERRITORIALS
L’estratègia 2020 de la Taula de Camins de l’Alt Pirineu i Aran
L’Institut per al Desenvolupament i la Promoció de l’Alt Pirineu i Aran (IDAPA) s’ha consolidat com una entitat indispensable en la concepció de la operació que tenim entre mans, sense la qual aquesta no hagués estat possible. Tant la seva missió (desenvolupament socioeconòmic integral de les comarques de l’Alt Pirineu i Aran i la de contribuir al desplegament de les polítiques de planificació territorial de la Generalitat de Catalunya), com la seva funció (donar suport als col·lectius de tècnics de diversos àmbits sectorials i facilitar la comunicació i la cooperació entre els tècnics de tot el territori del seu àmbit), formen part de l’essència principal de la nostra actuació fet que fa que “Camins Tradicionals dels Pirineus” estigui fortament alineat amb l’estratègia global i territorial d’IDAPA i del seu Òrgan Consultiu i Participatiu que és la Taula de Camins de l’Alt Pirineu i Aran.
En aquest marc, al 2017, la Taula de Camins de l’Alt Pirineu i Aran va presentar la seva Estratègia 2020 on totes les actuacions previstes son executades per IDAPA.
La Taula genera discurs i actua de grup de pressió per tal que els camins es reconeguin com una infraestructura clau dels Pirineus amb valors patrimonials, identitaris i utilitaris i, fruit d’això , es destinin més recursos per al seu manteniment i la seva promoció. Així mateix, la Taula impulsa iniciatives per consolidar aquelles activitats turístiques no motoritzades que utilitzen els camins amb respecte i que en donen a conèixer els valors.
Els àmbits d’actuació de l’estratègia 2020 de la Taula són els següents:
Els camins com a infraestructura i patrimoni, el caminar com a activitat quotidiana i identitària, el senderisme i el guiatge com a sector econòmic i altres activitats turístiques com el cicloturisme, el turisme eqüestre…
Els objectius estratègics de l’operació “Camins tradicionals del Pirineu” segueixen clarament la línia de l’estratègia de la Taula, ja que en ambdós casos parlem dels següents objectius comuns:
Camins històrics i ramaders
Xarxes de camins
Els camins i la identitat pirinenca
Caminar, una activitat quotidiana
Coneixement del sector
Promoció conjunta del senderisme
Resumits en: Garantir recursos estables per al manteniment de camins, aconseguir la protecció dels camins públics i dels que tenen valors històrics i culturals.
Promoure el caminar com una activitat vinculada a la mobilitat lenta i sostenible, i també al lleure local, afavorir els vincles emocionals i identitaris entre els camins i la societat pirenaica, afavorint que les noves generacions valorin la importància dels camins.
Coordinar accions de promoció conjunta del senderisme.
L’estratègia turística de la Província de Lleida, elaborada del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida.
El qual fixa el repte d’equilibrar la quantitat amb la qualitat del turisme de la demarcació de Lleida, atraient un turisme de més valor afegit de cara al futur, assumint un rol de lideratge acompanyat de la col·laboració i comunicació permanent amb el sector i els agents pertanyents a sectors transversals del territori.
En aquest sentit, s’intensificaran les actuacions destinades a fomentar la cultura de l’experiència i de la innovació en la destinació, aspecte clau i la raó de ser de l’actuació “Camins tradicionals del Pirineu”, juntament amb un model de gestió territorial basat en la sostenibilitat, la qualitat, el producte de proximitat i els recursos naturals i culturals existents on els valors del poble Lleidatà estaran presents en tot el recorregut.
L’OPERACIÓ “CAMINS TRADICIONALS DELS PIRINEUS” JUSTIFICA EL SEU IMPACTE EN 6 DIMENSIONS:
A. Competitivitat territorial
B. Innovació i coneixement
C. Creixement econòmic
D. Social
E. Sostenibilitat
F. Competitivitat turística
A. COMPETITIVITAT TERRITORIAL:
Contribuir a una connectivitat equilibrada entre les 8 comarques participants.
Afavorir la cooperació entre comarques de dinamisme variat.
B. INNOVACIÓ I CONEIXEMENT:
Contribució al desenvolupament de nous productes, serveis o processos.
Com són per exemple: el turisme d’itinerància no esportiva, una modalitat relativament nova dins el sistema turístic lleidatà i que actualment es concentra en la zona pirinenca, i com són també els nous models de negoci que sorgeixen com: guarda maletes (per llargs recorreguts, serveis de transport….
C. CREIXEMENT ECONÒMIC:
Contribució a la millora de l’ocupació turística amb nous segments de població.
Contribució a la millora de l’ocupació turística en temporada mitja o baixa.
Contribució a la generació directa, indirecta o induïda de nous llocs de treball.
Contribució a la millora de la qualificació professional i ocupabilitat dels professionals turístics.
Contribució a l’increment i atracció d’inversions públiques i privades al territori.
D. SOCIAL
Facilita el contacte dels visitants amb la població local.
Facilita la reducció en la despesa relacionada amb la Salut.
Augment de la rendibilitat del transport públic comarcal.
E. SOSTENIBILITAT
Amb la definició de les capitals de comarca com a nodes dels itineraris, s’afavoreix la connexió d’aquesta amb el sistema de transport públic ajudant a la reducció de l’emissió de CO2 produït pels desplaçaments dels vehicles privats.
Recuperació i re valorització dels camins tradicionals
Manteniment dels paisatges tradicionals pirinencs.
F. COMPETITIVITAT TURÍSTICA:
Entesa com la capacitat de posicionar-se en el sistema turístic mundial.
Amb el turisme d’itinerància a peu, es vol posicionar els pirineus com a destinació de turisme de qualitat i sostenible.