Suport a 65 empreses lleidatanes per a la internacionalització com a estratègia de creixement

Gràcies al suport que han rebut per conèixer els avantatges i les oportunitats que ofereixen els mercats internacionals

Uns resultats obtinguts amb les activitats realitzades en el conveni de col·laboració 2021 entre la Diputació i la Cambra de Comerç de Lleida

El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, i el president de la Cambra de Comerç de Lleida, Jaume Saltó, han presentat aquest divendres els resultats del conveni signat l’any 2021 entre ambdues institucions amb l’objectiu de regular la col·laboració entre ambdues entitats per potenciar i promocionar el teixit empresarial de les Terres de Lleida.

La presentació —que ha tingut lloc a la Sala Viladrich del Palau de la Diputació— ha comptat també amb l’assistència del secretari general de la Cambra, Josep Ramon París; el responsable de l’Àrea d’Empresa i Internacionalització de la Cambra, Jordi Quejido; el director d’exportació dels cellers del grup Castell de Remei, Carlos Mora; el vicepresident del Patronat de Promoció Econòmica, Carles Gibert, i el director del Patronat, Ramon Boixadera.

Davant del repte d’impulsar plegats una agenda compartida per a la transformació econòmica de les Terres de Lleida, Pirineu i Aran, la Diputació de Lleida, a través del Patronat de Promoció Econòmica, va aportar 80.000 € a la Cambra Oficial de Comerç i Indústria de Lleida, per a l’execució durant l’any 2021 d’un pla d’accions per fomentar la internacionalització de les empreses de les terres de Lleida, el Pirineu i Aran, així com la captació d’inversió estrangera en aquest mateix territori.

El conveni ha permès potenciar i promocionar el teixit empresarial de les Terres de Lleida, mitjançant el pla d’accions executades l’any 2021 amb què s’ha donat suport a 65 empreses de les terres de Lleida, el Pirineu i Aran interessades en la internacionalització com a estratègia de creixement. També ha possibilitat elaborar un estudi sobre la deslocalització de les empreses de Lleida per conèixer els motius de la marxa d’empreses de Lleida, cap a Barcelona, Madrid o Osca principalment, i seguir treballant per canviar aquesta tendència. 

En aquest sentit, Joan Talarn ha destacat que “aquest conveni és el millor exemple de quina ha de ser, i és, la relació entre la Diputació de Lleida i l’empresariat lleidatà: de col·laboració mútua en recerca de la millora estratègica de les nostres empreses, perquè el segell d’empresa lleidatana és també un segell de qualitat amb ànim d’exportar aquella forma de fer les coses que ens caracteritza, amb voluntat de transformació, de qualitat i amb la mirada posada en un futur més verd, sostenible i eficaç”.

Dins de les accions portades a terme amb aquest conveni, la Cambra ha elaborat i publicat l’estudi sobre la deslocalització de les empreses de Lleida i diferents accionsper afavorir la internacionalització de les empreses del territori, amb l’objectiu de poder crear una oficina de captació d’inversió estrangera.

El president de la Cambra, Jaume Saltó, en la seva intervenció, ha destacat que “hi ha hagut força empreses que han tingut un assessorament en el tema del comerç internacional. Destaca especialment les missions inverses amb tot el tema de vins, amb exportadors que venen a comprar el vi aquí i visiten els cellers”.

També ha fet referència a l’estudi sobre la deslocalització d’empreses, en el sentit que, malgrat que els resultats obtinguts revelen que entre el 2015 i 2020, el 39,4% de les empreses que marxen s’instal·len a Barcelona, el 14% a Madrid i el 14,4% a Osca, aquest informe també inclou recomanacions per frenar aquesta tendència amb mesures com la millora d’infraestructures, les connexions viaries, la potenciació de l’aeroport i afavorir l’agilitat administrativa. 

Així, les activitats realitzades per la Cambra Oficial de Comerç i Indústria de Lleida han estat:

  • Elaboració i publicació d’un estudi sobre la deslocalització de les empreses de Lleida. Com a pas previ a la creació d’una Oficina de Captació d’Inversions, es va realitzar un estudi per analitzar la realitat sobre la deslocalització de les empreses del nostre territori, les conclusions del qual es van presentar en un acte a la UdL, així com en altres fòrums.
  • Formació en l’àmbit de la internacionalització als tècnics de promoció econòmica. Una formació específica dirigida al personal tècnic de la Diputació de Lleida: tècnics de la xarxa  CEEI de la Diputació de Lleida, consells comarcals, ajuntaments i entitats adherides al pla de formació agrupat AFEDAP 2021, que desenvolupen tasques lligades a la promoció econòmica, amb l’objectiu de donar a conèixer quines són les oportunitats que el comerç exterior des d’un punt de vista més general. Una formació sobre els aspectes bàsics de comerç exterior per tal que els tècnics de promoció econòmica puguin actuar com a front office.
  • Resolució de consultes sobre comerç exterior a 40 empreses. Informació i assessorament especialitzat dels factors claus en el camí de la internacionalització.
  • Creació d’una eina d’autodiagnosi online que es posa a l’abast de les empreses l’any 2022. Una eina ad hoc que permet que les empreses que es plantegen internacionalitzar-se puguin tenir una diagnosi i unes recomanacions inicials a seguir.
  • Disseny d’estratègies d’internacionalització per a 5 empreses (del sector agroalimentari (3), disseny (1) i odontologia (1). Un servei gratuït  d’assessorament especialitzat en internacionalització que permetrà a les empreses que ho desitgin accedir a nous mercats.
  • Disseny d’estratègies de màrqueting digital internacional per a 8 empreses del sector agroalimentari (4), disseny (1), odontologia (1), nutrició vegetal (1) i equipament per la llar (1). La digitalització és un factor decisiu en el progrés i èxit empresarial, especialment a l’hora d’incrementar la quota de mercat i de dur a terme un procés d’expansió als mercats internacionals. A través d’un assessor especialitzat en màrqueting digital internacional, es dissenya l’estratègia de màrqueting digital per a l’accés o la millora de la posició competitiva de l’empresa en els mercats internacionals.
  • Formació en gestió i operativa del comerç exterior. En les últimes 14 edicions de la borsa, s’ha aconseguit que 180 becaris s’hagin format i 109 s’hagin incorporat en departaments de Comerç Exterior d’empreses de Lleida. En aquesta última edició, 5 becaris han assolit la titulació.
  • Introducció de vins lleidatans en mercats d’Europa de l’Est i Àsia. Degut a les restriccions per viatjar que encara existien durant l’any 2021, la missió inversa d’Europa de l’Est es va haver de cancel·lar. Pel que fa a la que tenia Xina com a objectiu, es va organitzar en format virtual. Va comptar amb 18 cellers participants i 16 compradors xinesos.

El director d’exportacions dels cellers del grup Castell del Remei (Castell del Remei, Tomas Cusiné, Cérvoles Celler i Cara Nord), Carlos Mora, ha destacat que valoren molt positivament participar en aquestes missions amb les quals han tancat operacions amb importadors d’edicions anteriors i una última amb la Xina. Ha recordat que han aconseguit nous potencials clients amb qui ja s’està negociant i conversant amb l’objectiu de tancar acords en els propers mesos.

Desplaça cap amunt