Presentació de la Modernització dels Canals d’Urgell – RESULTATS DE L’ OPERACIÓ 7 DEL PECT AGROBIOFOOD B. PONENT- Regadiu Ecosistèmic realitzada per la CGRCU

El passat 12 de desembre es va dur a terme la Jornada de Presentació dels Resultats de l’Operació 7 dels Canals d’Urgell, soci beneficiari del PECT AgroBioFood b. Ponent.

La modernització dels Canals a través de criteris d’infraestructura verda és la última de les operacions que conformen el PECT AgroBioFood i és la culminació de les actuacions que configuren l’operació.

La infraestructura verda és una xarxa estratègicament planificada de zones naturals i semi-naturals i altres elements ambientals, dissenyada i gestionada per proporcionar un ampli ventall de serveis ecosistèmics i protegir la biodiversitat, tant en els espais rurals com urbans. Alhora és un actiu en l’adaptació i mitigació del canvi climàtic, especialment a través de la regulació hídrica.

La xarxa dels Canals d’Urgell configura un esquelet potencialment definit d’infraestructura verda de país. Tanmateix, per tal que efectivament realitzi la multiplicitat de funcions associada als canals, protegeixi la biodiversitat, garanteixi la connectivitat i proporcioni un ampli ventall de serveis ecosistèmics requereix que expressament es defineixi un model d’infraestructura verda propi pels Canals d’Urgell.

L’actuació ha identificat un model per guiar els projectes de modernització de reg dels Canals d’Urgell que comportin possibles canvis sobre la infraestructura verda. En efecte, aquest model a banda d’assegurar la funcionalitat hidràulica establirà quines condicions operatives han de tenir els canals, les mesures potenciadores de la biodiversitat i les mesures d’integració paisatgística. El model incorpora un alt component en eco-innovació que propicia una optimització en el transport de l’aigua, la conservació de la biodiversitat, la preservació del paisatge, la restauració de les zones seminaturals, la incorporació de mesures específiques per a la conservació de la fauna, la potenciació d’una xarxa viaria de transport apta per a usos no motoritzats, la conservació del patrimoni arquitectònicindustrial i la generació de recorreguts i rutes d’interès per a la promoció del territori.

L’objecte del pilot és un tram de la primera sèquia principal. Aquesta sèquia principal té una longitud total de 20,06 quilòmetres i actualment té una capacitat de transport de 8 m3/segon. Durant els darrers anys s’hi ha portat a terme actuacions de revestiment en punts amb una alt grau de deteriorament o amb caixers de terra, on s’hi donen moltes filtracions i limitacions a la capacitat de transport. Amb la modernització dels regs de l’Urgell, la Primera Sèquia Principal passa a tenir un paper estratègic i requereix assegurar la capacitat de transport a 8-10 m3/s. En efecte, per una banda la sèquia té una posició clau per la cota o altitud per on circula, s’hi vincularan diverses basses de regulació i un àmbit de terres de reg i abastaments municipals d’unes 20.000 hectàrees. Per altra banda, ja actualment al seu entorn s’hi conserva una important franja de verd amb funcions de connectivitat ecològica.

S’han implementat criteris de preservació i potenciació de la infraestructura verda, que maximitzin la generació de serveis ecosistèmics assegurant la multifuncionalitat. També es portaran a terme treballs de restauració i integració paisatgística d’àmbits on s’hi hagi portat a terme actuacions prèvies sense assumir criteris d’infraestructura verda. En definitiva, actuació s’ha executat amb caràcter pilot i demostratiu l’eco-innovació desenvolupada per les actuacions de l’operació que permeten traslladar experiències i resultats a les fases posteriors de modernització dels regs dels Canals d’Urgell.

Aquesta actuació permet impulsar dos dels 7 àmbits prioritaris identificats en l’Agenda Compartida i contribuir a l’execució d’accions emmarcades en aquests per consolidar la transformació de les Terres de Lleida, Pirineu i Aran.

L’acte va permetrer mostrar la feina realitzada i els resultats finals de l’operació.

_